21012222
واژه “دوربین مداربسته” برگرفته از کلمه انگلیسی closet circuit television یا به‌اختصار cctv می‌باشد. دوربین مداربسته به کلیه از دوربین‌ها گفته می‌شود که در محلی ثابت نصب بشوند و شروع به ارسال تصویر کنند. ازآنجاکه دوربین‌های مداربسته برای حفاظت ، نظارت و سیستم‌های مانیتورینگ امنیت به کار می‌رود این واژه به همین حیطه برمی‌گردد، اما معنی فنی آن حتی به دوربین‌های ویدئو تلفن و کنفرانس نیز گفته می‌شود.

کاربردهای دوربین مداربسته

  • کنترل ترافیکی
  • برای جلوگیری از ارتکاب جرائم رانندگی استفاده می‌شود.
  • کاربرد صنعتی
  • در کارخانجات صنعتی از دوربین‌های مداربسته در محل‌ها یا مراحلی از کار حضور فیزیکی انسان خطرناک، دشوار یا حتی غیرممکن است نیز بهره گرفته می‌شود.

گروه اوزاریک با داشتن سابقه چندین ساله در نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته توانسته تجربه کافی در این رسته کاری را کسب کند.

  • امنیت نقل‌وانتقال
  • در نقل و انتقالت عمومی از دوربین مداربسته برای جلوگیری از حوادثی که ممکن است در اثر خارج از دید بودن محل صورت بگیرد استفاده می‌شود.
  • کاربرد امنیت
  • برای جلوگیری از جرائم همچون قتل ، دزدی و … استفاده می‌شود.

ازنظر قاب و پوشش:

1-  دوربین‌های ضد آب قاب بزرگ (پمپ‌بنزینی)

2- -دوربین‌های مخفی

3- -دوربین‌های قاب فانتزی

دوربین‌های آنالوگ

  • این نوع دوربین‌ها جز اولین نسل از دوربین‌های مداربسته می‌باشد. که برای دریافت و ارسال صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می‌شود.اگر بخواهیم کمی به‌صورت فنی توضیح بدهیم ، صدا و تصویر از دوربین‌های آنالوگ از کابل دو رشته‌ای جداگانه منتقل می‌شوند که یک‌رشته از این سیم‌ها نقش جلوگیری از نویز بر سیم اصلی را دارد. همچنین اگر بخواهیم از کیفیت تصویر این نوع دوربین‌ها یعنی دوربین‌های آنالوگ بگوییم ، همان‌گونه که از نامشان پیداست تابعی از امواج آنالوگ است. امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارد. نویزهای مختلف الکترومغناطیسی و نویزهای ناشی از نوسانات برق همواره یکی از تهدیدات جدی بر کیفیت دوربین‌های مداربسته آنالوگ می‌باشند. به همین دلیل استفاده از کابل‌ها و تجهیزات باکیفیت بالا روی کیفیت تصویر در این نوع دوربین‌ها تأثیر بسزایی دارد. پس زمانی که ارسال تصویر به‌صورت بی‌سیم به میان می‌آید این نوع دوربین‌ها ضعف بزرگی از خود نشان می‌دهند. البته لازم به ذکر است به دلیل قیمت پایین‌تر دوربین‌های آنالوگ نسبت به دوربین‌های دیجیتال این دوربین‌ها به‌عنوان دوربین‌های مداربسته رایج در بازار ایران شناخته می‌شوند.

 

 

دوربین‌های آی پی تحت شبکه

  • دوربین‌های آی پی ، نسل جدیدی از دوربین‌های مداربسته هستند. امروزه بازارهای جهانی و همچنین بازار داخلی ایران خواستار این نوع دوربین‌ها به دلیل کیفیت و امکانات بیشتر آن هستند که در ادامه به‌صورت کامل‌تری آن را توضیح می‌دهیم.

این نوع دوربین‌ها همان‌گونه که از نامشان مشخص است از امواج کاملاً دیجیتال برای ارسال تصویر و صدا استفاده می‌کنند.ضمن به‌کارگیری از امواج دیجیتال ، آن‌ها تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط می‌شوند. هر دوربین همانند یک وسیله در شبکه عمل می‌کند و به‌وسیله شناسه شبکه ip و در قالب الگوها و قوانین شبکه به مرکز کنترل متصل می‌گردد. از مزایای دوربین‌های آی پی می‌توان به کیفیت بالای تمام دیجیتال آن‌ها و امکان استفاده بهینه از کابل‌های ارتباطی و امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا و همچنین امکان ارسال هم‌زمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه را ذکر کرد.

دوربین‌های دومنظوره

این دوربین‌ها درواقع دوربین‌های آنالوگی هستند که پرت خروجی شبکه نیز در آن‌ها تعبیه‌شده است. کیفیت آن‌ها آنالوگ است و امکان استفاده از آن‌ها به‌صورت دوربین آنالوگ و یا دوربین تحت شبکه وجود دارد. استفاده از این دوربین‌ها تنها زمانی توصیه می‌شود که سیستم مداربسته از نوع آنالوگ بوده اما اتصال یک یا چند دوربین به‌صورت مستقیم به شبکه موردنیاز است.

دوربین‌های دام dome

دوربین‌های dome دوربین‌های گنبدی شکلی هستند که به‌عنوان دوربین‌های سقفی معروف هستند.

دوربین‌های صنعتی (body camera)

این نوع دوربین‌ها  که به شکل مکعب مستطیل می‌باشند، معمولاً قابلیت نصب لنز رادارند که استفاده زوم یا فوکوس را از آن بهره ببرند.

دوربین‌های مینیاتوری

دوربین‌های مینیاتوری یا mini camera همان‌گونه که از نامشان پیداست دوربین‌های مداربسته کوچک متداول در بازار هستند. از این دوربین‌ها بیشتر به‌عنوان دوربین‌های مخفی استفاده می‌شود. معمولاً آن‌ها را درجایی که می‌خواهند دوربین نامحسوس باشد بکار می‌گیرند.

دوربین‌های آی آر

به کلیه دوربین‌ها که از نور مادون‌قرمز برای تشخیص تصاویر استفاده می‌کنند دوربین‌های اینفرارد یا ir گفته می‌شود. در دوربین‌های مداربسته از این تکنولوژی بیشتر برای تشخیص تصاویر در تاریکی استفاده می‌شود. معمولاً تعدادی led در اطراف لنز این دوربین‌ها نصب‌شده و به‌وسیله یک سنسور نور در تاریکی روشن می‌شوند.

دوربین‌های اسپیددام چرخشی

دوربین‌هایی که قابلیت چرخش به‌صورت اتوماتیک یا کنترل‌کننده را داشته باشند دوربین‌های speed dome می‌گویند.

دوربین‌های ضد آب

به هر دوربین مداربسته که قاب آن‌ها طوری طراحی‌شده باشد که از نفوذ آب به آن جلوگیری کند دوربین‌های ضد آب می‌گویند. ممکن است خود لنز نیز ضد آب (واترپروف) طراحی شود اما در بیشتر موارد این قاب دوربین است که به‌عنوان ضد آب شناخته می‌شود.